پیگیری سفارش
بستن پنجره
تاثیر تقویت عضله بر استخوان
18 اسفند ماه 1400
یک متخصص ارتوپدی گفت: تقویت عضله باعث استحکام استخوان شده و بر دوام آن تاثیرگذار است.
تقویت عضله و تقویت استحکام استخوان راهی برای جلوگیری از پوکی استخوان
به گزارش وب دا مرکزی، دکتر محمدرضا بزرگمنش بیان کرد: شایع‌ترین علت شکستگی ها در افراد مبتلا به پوکی استخوان، افتادن است از این رو در صورت تقویت عضله هماهنگی مغز، مخچه، عضلات و گیرنده‌های تعادل بیشتر شده و مانع از افتادن و بسیاری از شکستگی ها می شود.

وی افزود: در مورد این موضوع حساسیت بالایی در جامعه شکل گرفته و باعث نگرانی مردم شده و تقریبا هر علامت اسکلتی را به پوکی استخوان ربط می دهند که باید ضمن اطمینان دادن به جامعه گفت، با کسب اطلاعات و آگاهی بخشیدن در این زمینه می تواند با آن مقابله کرد.

وی تاکید کرد: بهترین زمان شکل گیری تراکم استخوان زمانی رشد است و در خانم‌ها نیز به هورمون بستگی دارد از این رو پس از یائسگی پوکی استخوان شیوع بیشتری پیدا می کند.

دکتر بزرگمنش در ادامه افزود: در صورت داشتن تغذیه و فعالیت بدنی مناسب و رشد خوب در دوران کودکی طبیعتاً احتمال ایجاد پوکی استخوان در بزرگسالی نیز کمتر خواهد شد از این رو شروع پیشگیری از پوکی استخوان از بدو تولد است، اما نوع پیشگیری در افراد و مراحل مختلف با هم متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به پوکی استخوان به آرتروز کمتری مبتلا می‌شوند و از این رو پوکی استخوان اساساً دردهای مفصلی ندارد، اما دردهای استخوانی ممکن است به پوکی استخوان مربوط باشد.

این متخصص ارتوپدی گفت: میزان شیوع پوکی استخوان در جوامع مختلف با یکدیگر متفاوت است از این رو از شاخصی برای تعریف پوکی استخوان استفاده می‌شود که سن، جنس و نژاد در آن دخیل باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه پوکی استخوان می تواند یکی از عوارض نارسایی کلیه باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه 90 درصد کلسیم بدن در استخوان ها ذخیره شده و به این دلیل که این هورمون برای تغذیه و تامین کلسیم بدن، آن را از استخوان ها بر می دارد، اختلالات هورمونی پاراتیروئید ممکن است باعث پوکی استخوان و حتی تومورهای قهوه ای رنگ شود.

گفتنی است پوکی استخوان ناظر بر شکنندگی استخوان است و بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت کسانی که در معرض خطر بالای شکستگی استخوان قرار دارند را پوکی استخوان می‌گویند.

به اشتراک بگذارید
aa